Köpvillkor
Hos konsumentverket kan du läsa mer om "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".
Leveranstider
Produkterna som listats på hemsidan är i normala fall inte lagervaror. Dessa produkter har en uppskattad leveranstid på 3-4 arbetsdagar. Om produkten ni söker är slut, kontaktar vi er snarast möjligt för att ge er en uppskattad leveranstid.
Observera att leveranstiderna endast är uppskattningar och att vi ej ansvarar för fall där försändelser ankommer senare eller tidigare än vad som angivits.
Priser
Priserna som är listade på hemsidan gäller vid direkt betalning.
Order
Alla ordrar som genomförs är bindande till köparen. Köparen skall vara minst 18 år. Alternativt ska minderårig ha målsmans tillåtelse. Vid order där både beställningsvaror och lagervaror ingår, kommer produkterna samlas till en och samma försändelse. Det innebär att leveranstiden kommer vara lika med den som angivits för beställningsvaror, om ej annat avtalats.
Vid returer eller annullering av lagd order gäller returvillkoren. Elmateriel förbehåller sig rätten att i samråd med kund avbryta eller ändra innehållet i en order samt kreditera kund för köpet om en eller flera produkter i ordern inte är möjliga att leverera, till exempel i händelse av leveransproblem, felaktiga lagersaldon eller annan faktor utom vår kontroll.
Frakt & fraktpriser
Mer information om detta finns i förekommande fall under respektive berörd produkt. Vi förbehåller oss rätten att efter lagt order, i samråd med berörd kund, fordra skälig fraktkostnad för ordern i fall där en felaktig fraktkostnad beräknats i webbutiken.
För leveranser som sker till ombud beräknas närmsta ombud enligt berört fraktbolags principer. Detta innebär i regel att ombudet dit varorna levereras är valt med hänsyn till minsta möjliga avstånd mellan mottagaradress och ombud. Hänsyn tas eventuellt ej till eventuella hinder som vatten eller annan ej framkomlig mark. I vissa fall är det möjligt att i efterhand byta ombud, dock kan Elmateriel ej hållas ansvarigt för kostnader i fall där kund efter hantering av order önskar byta ombud för leverans.
För försändelse som ej uthämtats hos ombud och gått i retur till oss kommer skäliga kostnader (upp till 350 kr) debiteras kund för de extra avgifter det innebär för Elmateriel. Försändelse som inte hämtas ut och gått i retur till oss faller inte under reglerna för Öppet köp. Skulle kund ha missat sista datum för hämtning har vi möjlighet att skicka försändelsen på nytt när denna kommit tillbaka till vårt lager. Faktiska ytterligare leveranskostnader debiteras då kund på kunds bekostnad.
Returer & öppet köp
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt till öppet köp i 14 dagar från det att du mottagit varan. För att erhålla ångerrätt ska köparen alltid kontakta oss via e-post för bland annat utvärdering och returinstruktioner så tidigt som möjligt. Vid godkänd retur står köparen för fraktkostnaderna, skicket och att varorna kommer fram. Vi rekommenderar användning av ett spårbart fraktalternativ. Retur ska skickas direkt till instruerad leveransadress, och inte till ombud, om inte annat avtalats. Att inte hämta ut en försändelse hos ombud räknas inte som öppet köp och kommer debiteras köparen enligt ovan eftersom detta medför extra kostnader för oss. Returer som är mottagna av oss utan tidigare kontakt, eller som inte längre omfattas av öppet köp, kommer varken krediteras eller skickas tillbaka till kund.
Produkten som returneras ska vara i nyskick och skall vara fabriksåterställd. Om varan eller paketet och emballaget till varan på något sätt är skadat, kommer en kostnad för värdeminskning debiteras kunden. Detta innebär att full återbetalning inte alltid är möjlig.
Öppet köp gäller inte för varor eller tjänster som är specialbeställa/specialtillverkade eller framtagna efter en enskild kunds önskemål.
Om köparen beställt en produkt vilken ej kan användas på avsett vis, till exempel då produkten saknar kompatibilitet, godkännes i de flesta fall återköp. Köparen står då för samtliga avgifter, till exempel frakt.
Betalningsvillkor
I kassan betalar du som kund med Swish. Orden skickas vid mottagen Swish.
Reklamationer och transportskador
Enligt Konsumentköplagen har köpare rätt till reklamation upp till 2 år. Köparen måste kunna bevisa att eventuell skada på produkten fanns redan vid leveranstillfället. Reklamation ska ske snarast möjligt efter att fel eller skada uppmärksammats. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten är fri från fel. Har köparen mottagit en feltillverkad produkt med ett konstaterat fel åtar vi oss rätten att ersätta köparen för detta. Vi har rätt att i första hand åtgärda felet på aktuell vara, eller ersätta kund med en likvärdig produkt. I detta fall står vi för samtliga hanteringskostnader. Är detta, oavsett anledning, inte möjligt så ersätts köparen i andra hand med likvida medel i enlighet med gällande köplagstiftning. Observera att vår rätt att ersätta kund med en ny likvärdig vara kvarstår även om kund under reklamationsprocessen köpt en likvärdig vara från tredje part utan vårt godkännande.
Vid skadat gods ska skadan anmälas till oss via e-post så att reklamation och ett returärende kan upprättas. Godset får under inga omständigheter returneras, repareras eller på något sätt ändras utan godkännande från oss först. Detta på grund av att dokumentation av godsets skick vid ankomst måste föreligga i samband med vidare reklamation till fraktbolag. Om villkoren inte efterlevs förbehåller vi oss rätten att neka ersättning för skadan.
Övrigt
Bilder på produkter ska endast ses som exempel. Vi förbehåller oss rätten att bilderna ej motsvarar den verkliga produkten till utseende, om ej annat anges.
Det är köparens ansvar att säkerställa att berörd produkt passar till köparens ändamål. Vid några som helst oklarheter eller frågor angående kompatibilitet, rekommenderar vi kund att kontakta oss först.
Alla produkter som marknadsförs på hemsidan är som huvudregel tillverkade av tredje part, om inte annat anges. Produkterna är märkta med leverantörsnamn och tillverkad av angivet märke.
GDPR-lagen (Integritetspolicy):
Vi sparar samtliga kunders uppgifter som angivits vid köp. Detta exkluderar betalningsinformation, såsom kortuppgifter, vilket Klarna ansvarar för.
Varför? Syftet med lagring av kunds uppgifter är att kunna: fastställa kundens identitet, leverera försändelser, göra bokföring och att kunna kontakta köparen vid eventuella oklarheter eller dylikt.
Vad sparas? De uppgifter som sparas är kontaktuppgifter, som: adress, telefonnummer, personnummer, e-postadress och namn. Även uppgifter om egendom, såsom lägenhetsnummer och fastighetsbeteckning sparas.
Hur länge? Uppgifterna lagras så länge som de behövs för att uppfylla syftet enligt denna policy. Du har när som helst rätt till att begära ut en kopia på dessa uppgifter via e-post.
Med vem delas uppgifterna? Uppgifterna kan komma att delas med: fraktbolag, betal- och kreditbolag. För att möta lagkrav kan även uppgifterna komma att lämnas ut till myndigheter så som Polismyndigheten, Skatteverket eller andra myndigheter. Dina uppgifter kommer aldrig säljas av oss till tredje part.
Om du har frågor angående hanteringen av dina personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss via e-post.
Genom köp godkänner du dessa villkor.
Elmateriel förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera eller omformulera dessa villkor.